Get a site
سپتامبر 26, 2020

پایان نامه بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد برند با توجّه به نقش گرایش به برند

 چهارچوب نظری تحقیق

چهارچوب نظری مبنایی است  که تمام تحقیق بر مبنای آن اجراء می شود. چهار چوب نظری یک شبکه منطقی، توسعه یافته، توصیف شده و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرآیندهایی مانند مصاحبه، مشاهده وبررسی ادبّیات موضوع (پیشینه تحقیق) فراهم آمده است (خاکی، 1387). مبنای نظری تحقیق حاضر تحقیقی است که احمد واقبال[1] درسال 2013 انجام داده و مدل آن به صورت زیر است:

رقیب محوری

 

هماهنگی بین وظیفه ای ای
مشتری محوری
گرایش به برند
عملکرد برند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 1-1) مدل تحقیق (Ahmad& Igbal,2013)

 

1-6) فرضیه های تحقیق

با توجّه به مدل  نظری تحقیق که اشاره شد، فرضیه های مربوط به شرح زیر است:

  1. هماهنگی بین وظیفه ای بر گرایش به برند تأثیر دارد.
  2. رقیب محوری بر گرایش به برند تأثیر دارد.
  3. مشتری محوری بر گرایش به برند دارد.
  4. برند گرایی بر عملکرد برند تأثیر دارد.
  5. بازار گرایی بر گرایش به برند تأثیر دارد.
  6. بازار گرایی از طریق گرایش به برند بر عملکرد برند تأثیر دارد.

 
Widget not in any sidebars

1-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی

تعریف نظری عملکرد برند (متغیر وابسته نهایی):

عملكرد برند به معناي ميزان  مؤفّقيت برند در بازار است. سه معيار آگاهي برند، تصوير برند و وفاداري برند به عنوان شاخص هاي ارزيابي كننده عملكرد برند معرفي شده اند. (Wong & Merrilees, 2008).

آگاهی ازبرند[2]: آگاهي از برند به عنوان قدرت حضور برند در ذهن مصرف كنندگان تعريف ميشود. سطح بالاي آگاهي از برند كه ناشي از تداعي ذهني[3] برند است، به عنوان نشانه كيفيت تلقي ميگردد و به مصرف كنندگان در اتّخاذ تصميمات خريد كمك ميكند. از اين رو آگاهي از برند را ميتوان به عنوان عامل زمينه ساز وفاداري به برند تلقی کرد (  . (Nguyen et al,2011

تصوير برند[4]: تصوير برند بازتاب کننده ادراكات عاطفي يا استدلالي مصرف كنندگان در ارتباط با برندهاي خاص مي باشد و نيز مجموعه اي ازاعتقادات مشتريان درباره يك برند خاص را بر مبناي مشخصه هاي دروني و بيروني عرضه بازار در بر ميگيرد كه  منجر به كيفيت ادراك شده و رضايتمندي مشتريان مي شود Ogba & Tan, 2009))

وفاداري برند[5] :

وفاداري به برند هدف نهايي سازماني است كه داراي محصولي با علامت تجاري ويژه است. اولويت يا ترجيح خريد يك برند ويژه در يك قفسه محصول توسط مشتري، وفاداري به برند نام دارد. مشتريان دريافته‎اند كه برند مورد نظرشان به آنها طرح و تركيب محصولي سالم، داراي سطوحي از كيفيت با قيمت مناسب عرضه مي كند. اين ادراك مشتري پايه و اساسي براي تكرارخريدهاي جديد مي شود Shukla , 2009). )

[1] Ahmad& Igbal

[2] Brand awareness

[3]  Brand associations

[4] Brand image

[5]  Brand loyalty

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

خرید متن کامل در این لینک